PENGERTIAN KHAT (KALIGRAFI ARAB)

Dari segi bahasa: Memindahkan ide-ide dari alam pemikiran, kekuatan imaginasi kedalam seperti kertas, kulit, batu dan sebagainya melalui hasil kerja pena dan tangan sebagian ahi bahasa menyamakan makna khat dengan tulisan simbolik nomor kaligrafi dan hireografi.
Dari segi istilah: Mengambarkan lafaz-lafaz dan ibarat dalam
bentuk huruf-huruf alfobel (huruf-huruf ejaan) dan abjad
mengikut hukum-hukum tertentu seperti seni tataletak, atur huruf, reka bentuk, tanda bernoktah, penyusunan dan sebagainya (mengikut takrif pengarang Jam’ul Jawaami)

.....

Dari Perpektif ilmu: Khat mempunyai asal -usul yang tetap dan kaedahnya mantap lagi tersendiri seperti yang telah hasilkan oleh orang-orang terdahulu sebelum ini. Mereka merupakan Pelopor kaedah- kaedah tersebut sebagai usaha petunjuk dan pemudah cara kepada generasi yang akan datang. Bagi yang menguasai dunia seni khat, seseorang itu hendaklah benar-benar mahir dan biasa dengan kaedah tersebut.

Dari Perspektif Kesenian: Seni khat memiliki keindahan, dan ini merupakan hasil dari kematangan seorang khathat dalam berimajeniasi dan menterjemahkannya kedalam bentuk tulisan sehingga mampu melahirkan tulisan yang begitu indah dan abstrak. Untuk membuat karya kaligrafi yang indah perlu dilakukan latihan yang terus menerus dan berkepanjangan.

Dari Perspektif Falsafah: Setiap jenis khat mempunyai falsafah yang tersendiri. contoh :
1.    Khat Kufi: Khat ini telah muncul sejak zaman jahilliyah. Ciri dari bentuk tulisan ini tegak dan berpetak, sesuai dengan sifat orang-orang jahiliyah yang kasar dan suka kekerasan.



2.  Khat ThuluthIa: muncul pada zaman kerajaan Abbasiyah. Pada zaman ini telah terjadi perubahan yang begitu pesat di dalam dunia seni menulis indah. Ciri dari bentuk tulisan sangat sesuai dengan masyarakatnya yang senang dengan ilmu pengetahuan .




Sumber:








Comments

Popular posts from this blog

SEJARAH KHAT RAIHANI

SEJARAH KHAT RIQ'AH